3 Cara Berpantang Lepas Bersalin Dalam Islam

Bismillah.
Assalamualaikum.

3 Cara Berpantang Lepas Bersalin Dalam Islam | Tiber je nak cerita tentang cara berpantang selepas bersalin. Padahal aku ni dah lama dah bersalin. Biasanya, perempuan akan cari info berpantang ni sampai dapat. Al-maklum kadang ada juga yang nak tahu cara berpantang sendiri. 

Apakah perkara yang benar-benar dapat membantu si ibu untuk sembuh dalam tempoh selepas bersalin? Ikuti artikel ini untuk tahu berkenaan dengan pantang larang selepas bersalin mengikut Islam! Kalau nak baca lebih lanjut, boleh ke Hello Doktor okay. 

Berpantang selepas bersalin. Ajaran islam atau adat orang melayu? 

Islam adalah agama yang mudah. Tiada pantang larang yang berupa urutan, mandi herba ataupun calitan di dahi yang wajib dilaksanakan seusai bersalin. Tambahan pula, 60 hari tempoh berpantang bagi wanita selepas bersalin yang sering disebut-sebutkan di dalam ajaran agama Islam merupakan tempoh maksimum seorang wanita itu berada dalam keadaan nifas. 

Tempoh tersebut bergantung kepada mazhab yang dipegang oleh seseorang individu muslim itu. Mazhab Hanbali sebagai contoh, menetapkan 40 hari sebagai tempoh maksimum bagi pengeluaran darah nifas selepas bersalin manakala mazhab Syafie pula menetapkan 60 hari sebagai tempoh maksimum. 

cara berpantang sendiri

Jadi, apakah pantang larang selepas bersalin mengikut Islam yang perlu dipatuhi? 

Perlukah anda melaburkan masa dan wang kepada kaedah bertungku untuk mengecutkan rahim atau berurut bagi mengembalikan tenaga dan figura badan selepas bersalin? 

Jawapannya, tidak. Ada pun tidak dilarang sama sekali bagi seseorang individu itu untuk mengamalkan kaedah yang disenaraikan di atas, namun ia bukanlah sesuatu yang diwajibkan dalam ajaran agama Islam.

Sebagai contoh, amalan bertungku yang sering dikatakan sebagai satu kaedah penting bagi mengecutkan saiz rahim. Hakikatnya, tanpa kaedah tersebut, rahim seorang wanita itu akan mengecut secara semula jadi. 

Hormon oksitosin dan refleks daripada penyusuan badan boleh membantu mempercepatkan proses tersebut. Amalan bertungku bukanlah wajib tetapi ia dapat membantu mengurangkan sakit rengat (seakan-akan senggugut) kesan daripada proses pengecutan rahim. 

Tempoh berpantang selepas bersalin menurut sains 

Tempoh pospartum bagi seorang wanita kebiasaannya berlanjutan sehingga 8 minggu (56-60 hari) selepas bersalin bermula daripada saat bayi dilahirkan. Ia merupakan tempoh yang sukar bagi si ibu memandangkan mereka mengalami perubahan emosi, fizikal dan dalam masa yang sama perlu menjaga bayi yang baru dilahirkan. 

3 komponen utama yang perlu dititikberatkan adalah: 

  • Rehat yang cukup
  • Pemakanan seimbang
  • Penjagaan faraj terutamanya buat mereka yang mengalami kekoyakan sewaktu bersalin 

Terdapat beberapa tips yang boleh diamalkan bagi memastikan kesihatan ibu berada pada tahap yang optimum semasa dalam tempoh berpantang selepas bersalin. 

Minum air secukupnya

Banyak komplikasi dan keadaan kesihatan yang sering berlaku disebabkan oleh kekurangan air. Seusai bersalin, ibu perlu minum sekurang-kurangnya 2 hingga 3 liter air sehari bagi memenuhi kehendak badan untuk menyusukan anak. 

Susu ibu mengandungi komponen air yang tinggi jadi pengambilan air pada kadar tersebut menjadi kepentingan, terutamanya jika si ibu aktif melakukan senaman. Pernah dengar tak mitos yang mengatakan jika ibu minum terlalu banyak air boleh menyebabkan urat kembang? Jika ia merujuk kepada urat di kaki yang lebih dikenali sebagai varicose vein, ia bukan disebabkan oleh pengambilan air yang banyak mahupun “angin” masuk ke dalam urat manusia. 

Sukar untuk kita simpulkan mengapa catuan air perlu untuk wanita bersalin pada masa dahulu kala. Namun jika dilihat pada akses untuk mendapatkan air bersih yang sukar buat mereka (ambil air di perigi, jerang air dengan teknik yang betul), itu berkemungkinan merupakan salah satu faktor mengapa mitos ini timbul. 

Ia lebih merujuk kepada kepayahan untuk mendapatkan sumber air dan bukanlah berteraskan kajian sains. 

Amalkan pemakanan seimbang 

Perlu ke anda berpantang makanan? Secara amnya, penjagaan pemakanan perlu dilakukan seumur hidup. Tiada larangan spesifik jika gaya pemakanan seimbang diamalkan oleh ibu seusai bersalin. Namun, kenapa banyak pantang larang pemakanan yang timbul dalam kalangan orang melayu? 

Ada individu yang melarang pengambilan makanan “sejuk” seperti sayur-sayuran (timun dan bayam), buah-buahan (tembikai, betik dan jambu) kerana ia boleh menyebabkan simptom menggigil dan demam selepas tempoh bersalin. Betul ke? Tiada bukti yang menunjukkan pengambilan makanan tersebut boleh menyebabkan demam. Jika anda mendapat simptom tersebut, anda digalakkan untuk berjumpa dengan doktor memandangkan ia berkemungkinan disebabkan oleh jangkitan selepas bersalin. 

cara berpantang sendiri

Menurut Kementerian Kesihatan Malaysia, saranan sukatan pemakanan untuk ibu selepas bersalin sama seperti populasi umum iaitu menggunakan konsep suku-suku-separuh. Sayur-sayuran dan buah-buahan penting buat mereka kerana ia mempunyai kandungan serat yang tinggi. Masalah sembelit boleh dielakkan dengan pengambilan makanan tersebut. 

Ia juga mengandungi nutrien lain seperti vitamin A, B, C, zat besi, garam galian seperti kalium, natrium dan asid folik. Jika anda berpantang dengan hanya mengambil bubur, ia jelas menunjukkan bahawa ibu akan kekurangan nutrisi. Ambil makanan yang berkhasiat dan jika anda ingin berpantang, elakkan mengambil makanan ringan dan makanan berminyak. 

Jalani kehidupan secara aktif

Jika anda ingin mengamalkan diet selepas tempoh bersalin bagi mendapatkan bentuk badan yang lebih langsing, lakukannya secara bersederhana. Jika anda ingin mengamalkan senaman, lakukannya secara bersederhana. 

Tidak semestinya mereka yang sudah bersalin perlu terlantar di atas katil sepanjang hari, sehingga tamat tempoh berpantang. Jika anda tidak mempunyai pembantu sewaktu tempoh berpantang, buatlah kerja rumah. Ia merupakan salah satu cara yang mudah buat para ibu untuk kekal aktif terutamanya jika mereka tidak mempunyai pembantu sewaktu tempoh tersebut.

4 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

  1. Heheee... Kita stress waktu berpantang anak pertama sebab banyak sangat pantang larangnya. Tapi semuanya tinggal kenangan sahaja.

    BalasPadam
    Balasan
    1. yes. masa anak sulung pun aida stress skit la.
      sebab kekok nak jaga diri. dan nak jaga baby :) hi hi hihi...

      Padam
  2. aida suka masa pantang.
    diet. makanan mak sediakan sedap2 belaka.
    ringkas tapi sedap.
    nasi panas2. kopi o panas2.
    diikuti dgn rutin berurut. bertungku. pilis. bengkung.

    aida memang pantang cara tradisional.
    meskipun lepas 2 bulan, sebulan yg akhir dok rumah sendiri.
    still berbengkung dan berstokin di malam hari.
    percayakan bahawa utk pulih secara dalaman, memang kena jaga segala sudut.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Terbaru Lebih lama