Biar Betul!! Buat Sabun Basuh Pinggan Dengan Garam?

Bismillah.
Assalammualaikum. 

Biar Betul!! Buat Sabun Basuh Pinggan Dengan Garam? | Sabun sunlight untuk basuh pinggan, kat rumah siapa je yang tak ada kan? Harga satu botol sunlight bwah RM10 tapi kalau tiap dua minggu nak beli pun, boleh botak kepala. Korang tahu tak.. sebenarnya sabun sunlight ni boleh buat sendiri jee.. tak ada hal dah. Jom teruskan membaca.

Buat Sabun Basuh Pinggan

Menjadi beb!! First time ikut petua viral! Korang boleh guna sunlight warna putih tau sebab suka dengan baunya yang natural. Lagi pun sunlight warna putih ni boleh cuci botol susu anak jugak. Tapi tak sesemtinya guna sabun sunlight, korang boleh guna sabun jenama yang lain.

Dari 1 litter sabun pinggan boleh beranak jadi 6 liter terus. Jimat 6 bulan stock sabun basuh pinggan. Siapa je yang tak suka bila stock banyak kan? Kepakatan sabun ni cair sikit daripada yang baru beli. Pada yang tak tahu garam adalah bahan asas dalam pembuatan sabun. Tapi tak pasti mereka tu pakai garam jenis apa.

Buat Sabun Basuh Pinggan


Kali ni, kita pakai garam yang guna untuk memasak tu je. Murah pun murah, dan paling best, buihnya memang banyak. So nak sental sisa sisa minyak di pingan tu, in syaa Allah boleh hilang.

Bahan-bahannya :

1000ml sabun basuh pinggan
air 5 liter
garam halus 1 cawan

Buat Sabun Basuh Pinggan

Bancuh dulu garam halus dengan air panas sampai larut, kemudian campurkan ke dalam bekas besar yang dah ada 5 liter air dan sabun basuh pinggan 1 liter.

Siap! Boleh cuba dan sangat jimat.


Sumber ; FB Suhailah Yahaya




3 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama