16 Julai 2024

Khasiat Kacang Botol dan Kegunaan dalam Makanan Sehari-hari

Kacang botol, juga dikenali sebagai kacang buncis dalam sesetengah kawasan, adalah sejenis sayuran yang semakin popular dalam pelbagai masakan tempatan di Malaysia. 

Dikenali dengan tekstur yang rangup dan rasa yang unik, kacang botol bukan hanya menambah pelbagai hidangan, tetapi juga menawarkan sejumlah besar manfaat kesihatan yang luar biasa. 

Dalam artikel ini, kita akan mengeksplorasi dunia kacang botor, dari asal-usulnya hingga kelebihan kesihatan yang ditawarkannya.

Asal-Usul Kacang Botol

Kacang botol, atau yang secara saintifik dikenali sebagai Psophocarpus tetragonolobus, adalah sejenis sayuran yang berasal dari Afrika Tengah dan Timur. Walau bagaimanapun, ia telah ditanam dan menjadi sebahagian penting dalam masakan Asia Tenggara, termasuk Malaysia. 

Di Malaysia, ia dikenali sebagai kacang botor atau kacang buncis, dan ia tumbuh subur dalam cuaca tropika.

Kacang Botol
$ads={1}

Ciri-Ciri Kacang Botor

Kacang botol mempunyai ciri-ciri fizikal yang mudah dikenali. Ia tumbuh sebagai pokok kecil yang biasanya mencapai ketinggian sekitar satu hingga dua meter. Daunnya bersifat menjari dengan empat sudut yang jelas, dan pokoknya menghasilkan bunga berwarna merah jambu hingga ungu. 

Kacang botol yang matang boleh dikenali dengan biji yang sepadan dengan batang pokoknya dan tekstur kulit yang halus.

Keistimewaan Kacang Botor

Kacang botol mempunyai beberapa keistimewaan yang membuatnya menjadi pilihan yang popular dalam masakan Malaysia dan serantau. Di antara keistimewaan-keistimewaan ini adalah:

Kacang botol adalah sumber yang baik untuk pelbagai nutrien penting, termasuk vitamin C, vitamin A, kalium, folat, dan serat. Ini menjadikannya pilihan yang sihat untuk menyertai pelbagai jenis makanan. Kacang botor mengandungi antioksidan seperti flavonoid dan karotenoid yang membantu melindungi sel-sel tubuh daripada kerosakan akibat radikal bebas.

Kacang botol adalah pilihan yang baik bagi individu yang menjalani diet rendah kalori. Dengan hanya 14 kalori setiap 100 gram, ia adalah hidangan yang baik untuk mereka yang mengawal berat badan. Serat dalam kacang botol membantu dalam proses pencernaan dan memastikan rasa kenyang yang lebih lama. Ini juga baik untuk menjaga tahap gula dalam darah yang stabil.

Resipi Kacang Botor yang Popular

Sebagai penulis blog kesihatan, anda juga boleh berkongsi resipi kacang botol yang popular dengan pembaca anda. Berikut adalah satu resipi yang boleh dicuba:

Resipi Kacang Botor Goreng Belacan


$ads={2}

Bahan bahan:
  • Kacang botol- potong menyerong 
  • 1/3 cawan minyak masak 
  • Garam secukupnya 
  • Secubit serbuk perasa - opsyenal 
Bahan tumbuk: 
  • 1-2 tangkai cili merah -jika suka pedas tambah cili api 
  • 3 ulas bawang merah 
  • 2 ulas bawang putih 
  • Segenggam udang kering - boleh guna ikan bilis 
  • 1 sudu besar belacan 
Cara cara: 

Bahan tumbuk ditumbuk kasar kasar. Jangan hancur sangat. Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk sehingga naik bau dan sedikit garing. Masukkan kacang botor, garam dan serbuk perasa. Kacau rata dan goreng sekejab sahaja supaya kacang kekal rangup. Padamkan api dan sedia untuk dihidangkan panas panas.

Kegunaan Kacang Botor dalam Makanan

Kacang botol adalah sayuran yang serbaguna dan dapat digunakan dalam pelbagai hidangan. Di Malaysia, ia sering digunakan dalam hidangan seperti "sambal kacang botor" dan "masak lemak kacang botor." 

Kacang botol sering digunakan dalam hidangan masakan lemak, di mana santan dan rempah-rempah digunakan untuk mencipta kuah yang kaya dan berperisa. Kacang botor boleh dijadikan sebagai sambal, yang memberikan rasa pedas dan kaya kepada hidangan. Sambal kacang botol sering menjadi sajian utama dalam nasi lemak.

Untuk menambah tekstur rangup, kacang botor juga boleh digoreng dengan tepung dan digunakan sebagai hidangan pembuka. Kacang botol sering dimasukkan dalam hidangan kari sebagai sayuran yang memberi rasa dan tekstur unik. Kacang botor boleh dipotong nipis dan ditambahkan ke dalam salad untuk memberikan rasa dan kerenyahan.

Manfaat Kesihatan Kacang Botor

Kacang botol mengandungi serat yang membantu menggalakkan sistem pencernaan yang sihat dan mencegah sembelit. Kandungan vitamin A dalam kacang botor membantu menjaga kesihatan mata dan mencegah masalah mata seperti kekeringan mata.

Vitamin C dalam kacang botor membantu dalam pembentukan kolagen yang penting untuk kesihatan kulit. Kacang botol adalah pilihan yang baik bagi mereka yang ingin mengawal berat badan kerana ia rendah kalori dan tinggi serat. Kandungan kalium dalam kacang botor membantu mengawal tekanan darah dan menyokong kesihatan jantung yang baik.

Tips Untuk Menanam

Pertama sekali, kacang botor ni akan membesar dengan baik di tanah yang gembur, subur, dan dengan pH antara 5.5 dan 6.5. Pastikan untuk menguji pH tanah korang dan membuat penyesuaian jika perlu. Korang juga boleh menambahkan kompos atau bahan organik lain ke dalam tanah untuk meningkatkan kesuburannya.

Semasa nak menanam, kena pastikan jarak penanaman tu sesuai supaya dapat memberikan perlindungan terhadap hama seperti burung atau serangga yang mungkin memakan benih atau tanaman muda. Pastikan juga korang letakkan penyokong bagi membantu kacang botor memanjat. 

Korang juga boleh menggunakan pagar atau struktur lain yang sesuai untuk membantu tanaman memanjat dengan baik. Pastikan junjung atau struktur tersebut kuat dan stabil.

Kacang Botol

$ads={2}

Pengairan adalah faktor penting dalam pertumbuhan kacang botor, terutamanya semasa tanaman masih muda. Pastikan tanaman menerima jumlah air yang mencukupi, tetapi elakkan pembajaan yang berlebihan yang boleh menyebabkan penyakit akar.

Pastikan juga sentiasa memeriksa tanaman untuk rumpai dan membuangnya secara berkala. Penggunaan racun rumpai harus dilakukan dengan berhati-hati dan mengikut arahan pengeluar racun.

Pemilihan jenis dan jumlah baja yang betul adalah penting. Selain daripada baja yang anda telah sebutkan, pastikan juga untuk memantau keperluan tanaman dan melakukan ujian tanah secara berkala untuk menentukan keperluan tambahan baja.

Kesimpulan

Kacang botol adalah sayuran yang mempunyai rasa yang unik dan menawarkan sejumlah manfaat kesihatan yang luar biasa. Dalam usaha untuk mempromosikan pemakanan yang sihat, penting untuk mengenali dan menghargai makanan tempatan seperti kacang botol. 

Ia adalah sumber nutrien yang kaya dan boleh dimasukkan dalam pelbagai hidangan. Jadi, jangan lupa untuk mencuba kacang botol dalam resipi masakan anda atau mencari hidangan tempatan yang mengandungi bahan hebat ini untuk menikmati kebaikan kesihatan yang ditawarkannya.

1 ulasan:

  1. Suka makan kacang botor, yang muda sedap buat ulam. Masak tumis macam tu kalau ratah pun sodap. Banyak khasiatnya kan. Rugi kalau tak makan ni.

    BalasPadam

Sila tinggalkan comment korang disini!