Senarai Barang Medical Kit Kecemasan Wajib Ada Di Rumah

Senarai Barang Medical Kit Kecemasan Wajib Ada Di Rumah | Rasanya semua ibu bapa dah alert tentang barang medical kit kecemasan yang kena ada dalam rumah. Tak terkecuali aku juga!

Al-maklum, sejak dah beranak kecil ni. Semua benda kena alert, terutama bila anak jatuh sakit. Apatah lagi, kalau anak sakit pada waktu malam dan jauh nak ke klinik. 

Medikal kit kecemasan sangatlah penting untuk ibu yang ada anak kecil. Jarang guna tu tak jadi masalah, yang penting mesti ada dalam rumah. 

Lagi satu, bila nak keluar berjalan atau balik kampung, medical kit ni kena usung tau kemana-mana je ko pergi. Bukan apa, dibuatnya anak tiba-tiba sakit. Jadi, ada lah back up sebelum nak ke klinik. 

Barang Medical Kit Kecemasan

Senarai Barang Medical Kit Kecemasan

Kalau boleh sediakan satu bekas khas untuk anak yang boleh dibawa travel, boleh bekas plastik atau bekas kain (pouch). Jangan lupa label ya. Semoga bermanfaat.

Barang Medical Kit Kecemasan


1. Termometer

Paling penting ! Termometer ni ha. Ini senjata utama aku kiranya. Resah kalau takda termometer atau baterinya mati. Untuk anak kecil, jangan pilih termometer yang kena measure suhu letak bawah lidah atau ketiak. 

Pilih yang jenis infrared tu. Tala kat dahi terus dapat suhu. Beli yang jenis digital bukan yang tengok perubahan warna tu. Lebih yakin. Tapi ada juga satu incase of emergency bateri low ke apa. 

Beli yang ada lampu bila tekan (even waktu malam kita tengok suhu nampaklah nombornya). Kalau boleh yang berbunyi amaran kalau suhu anak tinggi melebihi 37.5 (dah demam , low fever). Ataupun keluarkan cahaya amaran.)

barang medical kit kecemasan



2. Nasal spray

Ini senjata kedua. Kalau anak selesema, pernafasan tak selesa sbb hidung tersumbat ke apa, boleh sembur je dalam hidung dia. Sekarang dah jarang guna sbb dia dah pandai hembus hidung sendiri kalau selsema. Tapi sesekali kena sembur juga. Wajib ada kalau anak kecil 3 tahun ke bawah.

barang medical kit kecemasan

3. Paracetemol Syrup

Kebanyakan ubat syrup dekat farmasi sekarang dia dah bekalkan cawan dos sesiap, bawa sekali masuk dalam kit. Semasa membeli kena tengok paracetemol yang dibeli berapa dos nya supaya kita boleh kira sendiri berapa ml nak bagi anak makan (bergantung kepada berapa berat badan anak).

4. Syringe (Picagari)

Untuk beri anak makan ubat. Tiga tiga volume kena ada (10ml, 5 ml dan 3 ml). Dekat farmasi selalu ada jual dua jenis syringe. So nak beli syringe utk beri anak makan ubat kena ask for specific syringe ya: oral syringe ya. 

Yang jenis ni muncungnya tajam tanpa ada mcm screw lock kat muncungnya mcm yg lagi satu: hypodermic syringe tak silap namanya. Guna oral syringe lebih mudah dan clean nak bersihkan pun senang.

barang medical kit kecemasan

5. Nappy Cream

Walaupun macam-macam jenama,  rasa ini yang terbaik. Guna sejak dia baby. Tak pernah nak tukar jenama lain. Kalau punggung dia merah ke apa, letak ni tak sampai sehari dah hilang merah nya.

barang medical kit kecemasan

6. Bedak Anti Bakteria

Kalau dia gatal-gatal dan miang dekat badan, ni wajib sapukan. As first treatment lah kiranya.

7. Botol Spray

Untuk isikan air kosong, dan spray dan basahkan rambut dan kepala dia, ketiak, pelipat lutut dan peha masa dia demam. Bantu turunkan suhu. Sebab dia kadang-kadang rimas kalau letak kain dekat dahi. Tapi kena paksa juga.

8. Nasal Aspirator

Untuk kegunaan dia masa dia baby-1tahun lebih untuk sedut hingus dia. Tak digalakkan sedut hingus anak dengan mulut ya sebab ada macam-macam bakteria so its unhealthy and unhygienic. 

Cara nak guna: 

Sembur dulu hidung anak dengan nasal spray (sterimar) tu lepas tu baru sedut dengan nasal aspirator ni. Sekarang dah ada yg auto available kat pasaran hehe yang ni hani guna dah 3-4 tahun lepas masa aqil masih baby.

barang medical kit kecemasan

9. Calamine Lotion

Ni second treatment lepas antibacterial powder tadi haha kalau dia gatal lagi ibu try duli sapu calamine lotion ni before bawa ke klinik jmpa doktor. At least bagi sikit kelegaan kat dia sbb lotion ni sejuk lagi-lagi masa dia kena ruam panas dulu.

10. Ubat Selsema

Ni dapat dari klinik. Simpan satu yang belum buka sebagai back up. Sekali dgn cawan dos dia tu. Jangan selalu tulis tarikh bila dapat ubat ni kat bawah botol ni. 

Akhir kata

Moga bermanfaat untuk ibu bapa di luar sana. Jangan lupa sediakan satu di rumah ya. Kalau tiada baget, beli sikit-sikit dulu tak apa. Janji ada satu kotak dirumah. Sebab medical kit kecemasan ni penting tau.

2 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama