Cara Kira Kitaran Haid Untuk Hamil

Bismillah.
Assalammualaikum.

Cara Kira Kitaran Haid Untuk Hamil | Dulu masa anak dara, boleh dikatakan aku ni mengalami haid tidak teratur. Kadang tu kitaran haid lebih dari 35 hari, ada juga yang pendek dari 21 hari. Pening kepala cari solusi. Masa tu aku ada terbaca satu info ni mengatakan, haid tidak teratur ni punca susah untuk hamil. 

Padahal semua tu auta sahaja, bukannya fakta. Hahahaha. Buktinya, keluarlah seketul manusia bernama Luth Isyraf. Aku pun faham juga pada perempuan di luar sana yang belum merasa mengandung ni. Dulu masa baru kahwin pun, memang dah tetapkan bila masa untuk ada anak. Aku sendiri pun ambil masa 9 bulan untuk mengandungkan Luth. 

Disebabkan teringatkan info tu tadi, jadi risaulah kan. Normal ke tidak haid tidak teratur ni. Apatah lagi kalau kita ni baru kahwin. Aku cadangkan untuk ko yang baru nak masuk alam perkahwinan ni, belajarlah dahulu cara kira kitaran haid untuk hamil. Jadi, bila dah kahwin senang ko nak planning dapatkan anak. Ko boleh baca cara kira kitaran haid dengan betul dari info Hello Doktor ni okay. 

Cara Kira Kitaran Haid Untuk Hamil

Apa itu kitaran haid 


Kitaran haid ialah siri perubahan bulanan yang dilalui oleh tubuh wanita sebagai persediaan menghadapi kemungkinan hamil. Setiap bulan, salah satu ovari mengeluarkan telur – proses yang dipanggil ovulasi. 

Pada masa yang sama, perubahan hormon menyediakan rahim untuk kehamilan. Jika ovulasi berlaku dan telur tidak disenyawakan, lapisan rahim ini akan disingkirkan melalui faraj. Ini adalah tempoh haid.

Kitaran haid normal atau tidak 


Untuk makluman, ko tidak memerlukan kitaran 28 hari untuk menjadi ‘normal’ Tempoh kitaran menstruasi yang normal boleh berubah antara 22 hingga 35 hari. Ia adalah kitaran haid normal bagi remaja atau yang sudah berkahwin.

Contohnya: Dalam satu bulan mungkin 28 hari – dianggap kitaran normal – dan pada bulan berikutnya boleh menjadi 31 hari dan 27 hari untuk seterusnya. Ini masih perkara normal. 

Oleh itu, selagi kitaran kita berada di dalam tempoh tersebut dan berlangsung dalam jangka masa yang sama setiap kali, ia masih dikira sebagai kitaran haid normal. 

Kitaran haid dianggap tidak teratur apabila ia berada di luar julat ‘normal’. Kitaran haid yang tidak teratur adalah lebih pendek daripada 21 hari atau lebih lama daripada 35.

Apabila mengira hari dalam kitaran haid, hari mula pendarahan dikira sebagai hari pertama, dan hari terakhir kitaran ialah hari pertama pendarahan untuk kitaran seterusnya


Cara mengira kitaran haid dan waktu subur adalah seperti di bawah ini: 

  1. Mesti tahu bila tarikh mula haid pada bulan-bulan yang lepas 
  2. Kiraan bermula dari hari pertama haid hingga hari haid akan datang. 
  3. Jadi ko akan dapat tempoh purata kitaran haid. 

Kalau haid pertama datang pada 1hb Ogos, kemudian pada 29hb Ogos datang haid lagi, maka kitaran haid anda adalah sebanyak 28 hari. 

Kitaran haid ko mungkin teratur – kira-kira panjang yang sama setiap bulan – atau agak tidak teratur, dan haid anda mungkin ringan atau berat, menyakitkan atau tidak sakit, panjang atau pendek, dan masih dianggap normal. 

Dalam skop luas, perkara yang dianggap ‘normal’ ialah perkara biasa untuk kita. Senang kan cara kira kitaran haid untuk hamil? Ko follow je step kat atas tu. 


Cara Kira Kitaran Haid Untuk Hamil

Perbezaan kitaran haid normal atau tidak 


Tempoh kitaran biasa dipengaruhi oleh umur, gen, kesihatan, indeks jisim badan (BMI), tingkah laku dan kaedah kawalan kelahiran yang digunakan. 
Bagi individu yang telah mengalami haid selama beberapa tahun, kitaran haid secara amnya akan mempunyai tempoh panjang kitaran hampir sama. Ko mungkin masih melihat perubahan dari semasa ke semasa. 

Panjang kitaran bergantung pada hormon – yang boleh berubah disebabkan oleh faktor seperti diet, tekanan, senaman atau pengambilan pil kontraseptif kecemasan (morning-after pill). Tabiat menghisap rokok yang kuat, penggunaan alkohol kronik dan berlebihan juga boleh menjejaskan tempoh kitaran haid. 

Kitaran haid normal boleh berubah-ubah apabila ovulasi berlaku secara tidak teratur. Ini mungkin disebabkan oleh keadaan kesihatan seperti sindrom ovari polisistik (PCOS) atau gangguan tiroid. 

Ovulasi tidak konsisten dan tempoh haid yang berubah-ubah juga lebih berkemungkinan berlaku semasa fasa kehidupan tertentu seperti semasa remaja, selepas bersalin, semasa menyusu, dan semasa perimenopause (peralihan kepada menopaus).

Fahami cara kira kitaran haid normal atau tidak 


Untuk mengetahui sama ada ia perkara biasa untuk kita, mulakan dengan merekod kitaran haid pada kalendar. Mulakan dengan menjejak tarikh mula haid setiap bulan selama beberapa bulan berturut-turut untuk mengenal pasti keteraturan haid ko. Sekarang ni dah boleh guna kalkulator kitaran haid, muat turun je dari apple store atau playstore. 

Perhatikan perkara berikut setiap bulan: 

  • Tarikh akhir. Berapa lama tempoh anda biasanya berlangsung? Adakah ia lebih panjang atau lebih pendek daripada biasa? 
  • Aliran. Catat berat aliran haid. Adakah ia kelihatan lebih ringan atau lebih berat daripada biasa? Berapa kerap anda perlu menukar tuala wanita? Adakah terdapat sebarang gumpalan darah? 
  • Pendarahan yang tidak normal. Adakah berlaku pendarahan di antara tempoh haid?
  •  Kesakitan. Terangkan sebarang kesakitan yang berkaitan dengan haid anda. Adakah kesakitan terasa lebih teruk daripada biasa? 
  • Perubahan lain. Adakah anda mengalami sebarang perubahan dalam mood atau tingkah laku? Adakah sesuatu yang baharu berlaku semasa perubahan dalam haid anda seperti bertukar tempat kerja?

Kesimpulan 


Menyedari perkara yang normal dan perkara yang mungkin tidak berlaku semasa haid adalah kunci kepada pemahaman yang lebih baik tentang kesihatan anda secara umum. Bagi sesetengah wanita, penggunaan pil perancang boleh membantu mengawal kitaran haid normal. Rawatan untuk sebarang masalah asas, seperti gangguan makan, juga mungkin membantu. 

Walaupun kitaran haid tidak teratur boleh menjadi tanda kemungkinan masalah kesuburan, namun kitaran yang tetap juga tidak menjamin ia akan menjadi mudah untuk hamil. Jika ko perasan haid tidak teratur, berbincanglah dengan doktor untuk mendapatkan lebih kepastian mengenai keadaan kesihatan diri. Semoga perkongsian cara kira kitaran haid untuk hamil ini bermanfaat. 



3 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

  1. Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada yang ingin merancang kehamilan.

    BalasPadam
  2. sharing is caring., hehehe

    BalasPadam
  3. Sejak dan ikat, dah tak pernah kira date period lagi...hehehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama