Kepentingan & Cara Letak Sitemap Dalam Blog

Bismillah.
Assalammualaikum.

Kepentingan & Cara Letak Sitemap Dalam Blog | Selamat pagi semua. Tahun ni, aku memang dah niat untuk share ilmu dan entri yang bermanfaat. Hari ni aku dapat idea untuk menulis cara letak sitemap dalam blog. Di bawah ni nanti aku terangkan sitemap tu apa, kepentingan dan cara letak sitemap itu sendiri. 


cara letak sitemap dalam blog


Sitemap ni sangat penting untuk korang yang nak traffik blog naik. Kiranya ini salah satu faktor untuk tingkatkan pageviews blog korang. Encik google senang nak indeks entri blog korang kalau dah ada sitemap. Senang cerita mudahkan kerja encik google nak mencari entri blog korang, dan nak encik google nampak yang blog korang tu wujud.

Nak tahu lebih lanjut tentang sitemap dan cara nak letak sitemap dalam blog? Jom kita habiskan membaca artikel ini ye. 


Nak Trafik Tinggi, Jom Belajar Cara Letak Sitemap Dalam Blog


Di bawah ini aku kongsikan, apa itu sitemap, kepentingan dan cara letak sitemap dalam blog. Aku harap korang boleh faham dan ikuti langkah yang sudah aku sediakan di bawah ye.


#1 Apa itu Sitemap?

Sitemap ialah satu list keseluruhan entri yang terdapat dalam blog korang dan memudahkan untuk Googlebot (robot) untuk mengindeks senarai entri yang ada dalam blog dan menjadikan laman web korang menjadi lebih mudah untuk dicari oleh enjin carian (Google Search) contohnya seperti Google, Yahoo dan sebagainya.

Sitemaps are an easy way for webmasters to inform search engines about pages on their sites that are available for crawling. In its simplest form, a Sitemap is an XML file that lists URLs for a site along with additional metadata about each URL (when it was last updated, how often it usually changes, and how important it is, relative to other URLs in the site) so that search engines can more intelligently crawl the site. 

Web crawlers usually discover pages from links within the site and from other sites. Sitemaps supplement this data to allow crawlers that support Sitemaps to pick up all URLs in the Sitemap and learn about those URLs using the associated metadata. Using the Sitemap protocol does not guarantee that web pages are included in search engines, but provides hints for web crawlers to do a better job of crawling your site.

 

#2 Sitemap ni penting ke?


2. 1 Website cepat terindeks 

Kalau korang tak menggunakan sitemap, robot search engine tetap boleh mengindeks entri korang tapi mengambil masa juga, sebabnya robot search engine ni akan tengok satu per satu entri korang. 

Contoh, kalau entri korang sudah beribu artikel, jadi susah lah kan untuk robot search engine nak indeks entri korang tu. Sebab itu sangat penting untuk korang menggunakan sitemap, lagi cepat entri blog korang terindeks dalam search engine. Tak perlu risau nak indeks entri satu persatu.


cara letak sitemap dalam blog



2.2 Memudahkan pengunjung untuk melihat entri lain


Dengan adanya sitemap akan mempermudah para pengunjung yang datang dari pelbagai sumber untuk mengetahui apa saja yang berada di dalam blog atau website korang. Aku sendiri suka klik pada sitemap blog orang lain berbanding nak klik pada blog archive. Senang untuk aku tengok dan klik entri mana yang nak aku baca.

2.3 Meningkatkan tingkat visibilation


Tujuan visibilation (keterlihatan) ialah tahap keterlihatan tapak web dalam data enjin carian. Ini sangat penting, supaya laman web korang boleh mendapat lebih banyak lawatan dan trafik yang tinggi. Untuk mencapai hasrat ini, salah satu kaedah terbaik ialah menambah peta laman (sitemap).

Contohnya, apabila sekeping kandungan telah ditemui oleh perangkak web, Googlebot akan datang untuk bekerja dan mencari pautan lain dalam menu navigasi. Hasilnya, kandungan tersebut dapat dilihat oleh pengunjung dan jika berminat pasti mereka akan membukanya.


#3 Cara letak sitemap dalam blog?


a) Login blog seperti biasa.

b) Klik pada pages > new pages

c) Tulis tajuk "SITEMAP" sebagai tajuk kepada new pages


cara letak sitemap dalam blog



d) Dah letak tajuk then klik pada > Edit HTML

e) Copy dan paste code di bawah ke dalam entri


<div id="sitemap3">Loading....</div>

<script> //<![CDATA[

/* Blogger Sitemap Simple Title Only */

var start=1;var max=150;var sitemap3Arr=new Array();function runSitemap3(){var scpt=document.createElement('script');scpt.src='/feeds/posts/summary?alt=json&callback=sitemap3&start-index='+start+'&max-results='+max;document.body.appendChild(scpt)} function sitemap3(root){var elem=document.getElementById('sitemap3');if(!elem)return;elem.innerHTML='';var feed=root.feed;if(feed.entry.length>0){for(var i=0;i<feed.entry.length;i++){var entry=feed.entry[i];var title=entry.title.$t;for(var j=0;j<entry.link.length;j++){if(entry.link[j].rel=="alternate"){var url=entry.link[j].href;if(url&&url.length>0&&title&&title.length>0){sitemap3Arr.push({'url':url,'judul':title})} break}}} if(feed.entry.length>=max){start+=max;runSitemap3()} else{var print='';for(var x=0;x<sitemap3Arr.length;x++){print+='<li><a href=\"'+sitemap3Arr[x].url+'\" title=\"'+sitemap3Arr[x].judul+'\">'+sitemap3Arr[x].judul+'</a></li>'}

elem.innerHTML='<div class=\"judul\">Total Post: '+sitemap3Arr.length+'</div><ol>'+print+'</ol>'}}} runSitemap3();

//]]> </script>


f) Save & publish. 



Jadi, korang dah faham ke tentang sitemap? Sitemap ini sebenarnya senarai list entri yang terdapat dalam blog korang, dalam pada waktu yang sama dapat memudahkan encik google untuk mengindekskan entri blog korang. Dalam erti kata lainnya, nak blog korang naik di carian google dengan cepat.

Nanti aku akan update lgi entri untuk submit sitemap di google search console. Disana lagi mudah utk encik google indeks. Aku harap dengan perkongsian ini dapat membantu korang yang selama ni mencari cara letak sitemap dalam blog. Semoga bermanfaat. 





13 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

  1. Ni sitemap untuk bloglist/blog artikel.
    Sitemap yg dikehendaki untuk menyenangkan robot crawls blog, kena update sitemap di Google Search Console guna XML seperti yg dinyatakan dalam definisi di atas tu.

    Boleh tengok artikel yg kak pip kongsi
    Cara Submit Sitemap Ke Google Search Console Dan Bing Webmaster Tools & Kepentingannya Yang Setiap Blogger Perlu Ambil Tahu >>>https://www.mrspip.com/2020/10/cara-submit-sitemap-ke-google-search-console-bing-webmaster-tools-dan-kepentingannya.html?m=1

    Mungkin ni bukan latest update, so kena Google juga kot2 ada yg lagi latest atau ada perubahan sitemap requirements.

    Semoga perkongsian bermanfaat. Kak Pip berkongsi sekadar yg kak pip faham n tahu.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Oooo.. Baru jelas.. Thanks kak pip share.. Kena betulkan ni.. Dah ada.. Tapi dia kata error sebab html.. 😂

      Padam
  2. Terima kasih OM, Bonde dah buat copy n paste dekat blog Bonde juga...

    BalasPadam
  3. Bagus ni OM, ramai perasan dalam blog ramai tak letak sitemap, padahal bagus ni untuk serch engine.. nanti ko sambung lagi perkongsian sitemap tu okay..

    BalasPadam
  4. In Shaa Allah masih cuba memahami html.. maklum org vateren punyer blog banyak loading ee

    BalasPadam
  5. Mmg penting sgat2 sitemap nie.. Sy kalau blogwalking kalau bukan tengok kat sitemap, sy tgok kat bahagian achieved. Sbb kdg tidak semua entri blog kita baca, ada pembaca dia baca apa artikel yg dia suka mengikut niche.. Apapun nice sharing OM.. Sitemap kat GSC pun penting juga

    BalasPadam
  6. Terima kasih berkongsi info. Bagus juga tahu cara kerja blogspot ni. Lama dah tak buka, barangkali banyak dah lupa. Bila guna sitemap GSC ini dia jadi agak 'geram' bila robot lambat nak indeks. Ada tu lebih dua minggu.

    BalasPadam
  7. Terima kasih utk ilmu yg dikongsikan

    BalasPadam
  8. selalu guna sitemap di GSC je. tq Shu, nanti nak copy coding ya.

    BalasPadam
  9. Thanks shu kongsi ilmu.. Dah ada.. Tapi saya kena betulkan jugak ni.. Nanti nak check betul-betul apa yang tak kena..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama