Apa Hukum Guna Duit Raya Anak?

Bismillah.
Assalammualaikum.

Apa Hukum Guna Duit Raya Anak? | Alhamdulillah, rezeki Luth Isyraf dapat banyak duit raya. Tak sangka juga dapat lebih RM500. Alahaii anak, belum 1 tahun dah dapat banyak duit raya. Ibu dia ni ha yang dok syok nak mengira duit raya. Excited terlebih lebih pulak.

Luth memang dah ada duit sendiri, sebab daku dah buat akaun khas untuk Luth. Biar Luth belajar menabung. In shaa Allah dalam bulan ni juga nak buat satu lagi akaun, iaitu Tabung Haji. Sebelum ni nak simpan dalam cimb atau maybank tapi disebabkan layanan di cimb tak memuaskan, nak buat akaun pun tunggu sampai 2 jam. 

hukum guna duit raya anak


Jadi, daku beralih ke akaun simpanan hong leong. Mudah je urusan tak sampai setengah jam dah settle. Tapi kelemahannya, duit 18 tahun kemudian baru boleh keluar. Lama juga nak tunggu. Hehehehe. Nak daku sendiri simpan takut juga terguna waktu terdesak. Dahlah duit raya Luth pun dah banyak, mahunya tak terguna nanti.

Daku pun risau juga, takut diri ni terguna duit raya Luth. So far, guna sikit pun tetap akan ganti. Takut hukumnya jatuh haram bila tak ganti. 


Hukum Guna Duit Raya Anak?


Budak budak manalah reti nak menguruskan duit. Lagi duit banyak lagilah mereka suka, sebab boleh beli jajan atau mainan. Betul tak? In shaa Allah, daku nak terapkan pada Luth untuk tidak beli mainan atau jajan. Bahaya zaman sekarang ni, makan jajan takut effect pada kesihatan pula.

Jadi, inilah masanya untuk ibu bapa yang menguruskan segala duit anak anak, termasuklah duit raya. Tetapi ingat ya, duit raya anak adalah kepunyaan anak dan mak ayah hanyalah sebagai pemegang amanah untuk menjaga duit raya sehinggalh anak anak sudah boleh menguruskannya sendiri. 

Hukumnya haram jika kita menggunakan duit raya anak. Jika keadaan terlalu mendesak, kita boleh meminjam namun adalah wajib dibayar semula.


Lepas je dah kira duit raya anak tu, ibu bapa perlulah amanah untuk menguruskan duit tersebut. Daku memang dah plan untuk simpan di dalam Tabung Haji cuma sekarang ni tiada masa untuk daftar akaun tersebut. Bukan apa, risau takut terguna duit raya anak tu nanti.

Ustaz Azhar Idrus (UAI) juga pernah menjawab isu yang sama dalam ceramahnya di bawah ni.

"Perkara ini selalu berlaku dalam masyarakat kita. Ada yang menggunakan duit raya anak untuk membel sport rim, spoiler dan lain lain.

Haram guna duit raya anak untuk kepentingan diri. Namun boleh gunakan duit raya anak sekiranya dalam keadaan terdesak seperti bekalan elektrik hendak dipotong sebab tak bayar. Yang mana masaha itu mendatangkan kemudaraytan kepada anak anak.

Jadi boleh gunakan duit raya anak untuk membayar bil elektrik. Walau bagaimanapun, ia perlu dibayar segera."






1 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama