Assalammualaikum & hello there!



Viral telur rebus air asam jawa sekarang ni kan? Om sendiri pun nak buatlah, bahan yg senang dan mudah, bukan mcm buat sebiji kek birthday pun. Sedap dan berselera tau kalau kena dengan sambal belacan.

Resepi

1) Telur di rebus dalam 7 minit dengan api besar, jangan terlebih masak nanti kurang rasa lemak telurnya tu.

2) Om rendam telur dgn air sejuk sekejap, baru kupas, telur nampak licin cantek, belah 2 telur tu tau.



3) Bahan untuk di hiris/cincang
Cili padi
Bawang besar
Tomato

4) Asam jawa lebih kurang segenggam. Air suam main agak-agak je. Garam + Ajinomoto secukup rasa.

5) Bancuh sebati semua bahan-bahan, masukkan telur yang sudah di belah tadi, biarkan telur tu tenggelam dgn air asam jawa tu supaya meresap.

Telur rebus Air asam jawa viral ni. rasanya masam masin pedas, try buat sendiri kat rumah , jangan malas. 



Sumber : FB mag home baker

4 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!