ADAKAH IKAN TIDUR ATAU TIDAK?

Assalammualaikum & hello there!

ADAKAH IKAN TIDUR ATAU TIDAK | Ikan boleh tidur pada bila-bila masa sahaja tanpa mengira waktu siang atau malam. Ikan tidur dengan mata yang terbuka kerana mereka tidak mempunyai kelopak mata untuk ditutup kecuali beberapa jenis ikan jerung yang mempunyai kelopak mata.

Terdapat tempoh yang pasti ketika ia kelihatan berhenti berlegar di tempatnya dan kelihatan hampir seperti ia sedang berkhayal tetapi mata ikan tersebut terbuka dan tidak pernah tertutup.


Selalunya orang akan kata ikan tidak tidur kerana walaupun berada dalam keadaan yang statik tetapi ekor ia masih bergerak. Kebanyakan ikan perlu terus bergerak walaupun mereka tidur supaya ia dapat menyimpan aliran air yang berterusan melepasi insang ia untuk mengekalkan paras oksigen yang betul ke atas tubuh badan ia.

Bagi sesetengah ikan yang lebih besar seperti ikan jerung, ia boleh berenang pada kadar masa yang lebih perlahan ketika ia tidur. Ikan yang lebih kecil mungkin tidak dapat melakukannya seperti ikan jerung kerana ia sekadar menggerakkan siripnya ketika tidur.



Sumber : Living Under The Sea

4 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama