Asssalammualaikum dan salam sejahtera.

PETUA MELAYU? INI 10 PETUA MELAYU UNTUK DIAMALKAN SETIAP HARI | Alamak panjangnya tajuk entri hari ni. Tiada orang lama, tiadalah orang moden seperti kita. Betul tak? Pernah dengar tak petua lama dan pernah amalkan tak? Siapa yang pernah amalkan tu, daku sangat respect kepada kamu. Zaman sekarang, mana ada yang nak ikut petua melayu, semua petua melayu itu seolah lapok ditelan zaman. Pantang selepas bersalin pun dah moden, apatah lagi petua melayu yang lain.

Tetapi, perasan tak kita? Sebenarnya orang dulu-dulu jarang dapat penyakit tau. Walaupun umur dah dimamah usia, tapi muka masih awet muda. Sebab apa? Mereka inilah yang masih mengamalkan petua-petua melayu.

Nak Awet Muda? Amalkan Petua Melayu Setiap Hari

#1 ELAK KENCING MALAM UNTUK ANAK KECIL

Untuk ibu bapa yang masih ada anak kecil, boleh cuba petua melayu ini sebagai ikhtiar untuk kurangkan kencing malam anak. Perahkan sedikit air lemon di atas sesudu kecil madu lebah dan terus hirup. Amalkannya disebelah pagi dan sebelum masuk tidur. Mudah-mudahan, anak kecil anda akan berhenti kencing malam atau setidak-tidaknya dapat mengurangkan jumlah dia buang air kecil. Tak perlu dah setiap hari nak basuh selimut ataupun jemur tilam.



#2 TEPUNG UBI PENAWAR RUAM

Eh, tepung ubi bukannya untuk makan sahaja tetapi ianya adalah cara yang baik untuk menghindarkan ruam daripada tubuh bayi anda. Caranya ialah dengan melumurkan tepung ubi selepasa mandi. Pastikan bahagian-bahagian utama yang menjadi sasarann serangan ruam seperti di leher, punggung dan dada dilumur. Kan elok petua melayu ni diamalkan setiap hari.

#3 HILANGKAN URAT DI KAKI

Bagi ibu mengandung, mereka sering mengalami masalah urat timbul di kaki dan ia berlarutan hingga bersalin. Di sini, ada satu petua melayu untuk diamalkan setiap hari dan in syaa Allah dapat mengatasi masalah ini, pastikan ketika tidur anda meletakkan kaki lebih tinggi dari kepala atau ambil sebesen air suam, rendamkan kaki anda selama 15-20 minit setiap hari. Lakukan hingga anda memperolehi hasil yang memuaskan atau boleh mengurutnya perlahan-lahan dengan menggunakan minyak urut.



#4 RASA GARAM DALAM MASAKAN

Untuk merasa garam dalam masakan memang menjadi masalah terutama ketika berpuasa. Bagaimana cara terbaik untuk mengatasi masalah ini iaitu dengan meletakkan kuah di atas jari anda. Jika kuah tidak meleleh, ia menandakan masakan itu tadi cukup masin tetapi jika anda merasa perit itu menandakan masakan anda terlebih garam.

Petua Melayu Takkan Hilang Di Telan Zaman



#5 PENYERI MUKA

Selain dari menghilangkan kedut di muka, ada juga amalan petua melayu yang boleh dilakukan supaya muka akan sentiasa kelihatan berseri. Caranya ialah, cuci muka setiap pagi dengan daun teh yang direndam. Sapukan teh tersebut ke muka, sepuluh minit kemudian basuhlah dengan air bersih. Lakukan seminggu sekali, in syaa Allah akan nampak keberkesanannya.

#6 MULUT BERBAU 

Multu berbau tentu menimbulkan masalah apabila hendak bercakap dengan seseorang. Untuk mengatasinya, cuba ikut petua melayu ini. Ambil 7 helai daun sirih, racik halus dan kemudian diramas dengan semangkuku air suam. Campurkan sedikit garam, kumurlah setiap hari dengan air itu. 

#7 IKAN KERING TIDAK BERULAT

Benda-benda busuk selalu dihinggap lalat termasuk ikan kering. Keadaan ini menyebabkan ianya mudah berulat. Untuk mencegahnya, jemurkan ikan di tempat panas, taburkan sedikit serbuk lada hitam yang telah ditumbuk kasar ke atasnya. Cara ini lalat tidak akan hinggap lagi.

Praktikkan Hari Anda Dengan Amalkan Petua Melayu Setiap Hari

#8 TUMIT KAKI TIDAK PECAH

Petua melayu yang patut diamalkan setiap hari yang seterusnya ialah agar tumit kaki tidak pecah. Ambil sebiji buah betik yang masih muda. Hiriskan di bahagian hujungnya agar mengeluarkan getah. Sapukan getah betik tersebut ke bahagiaan tumit yang pecah. Lakukan berulang kali beberapa hari jika ingin mendapat hasil yang memuaskan.



#9 HILANGKAN DARAH TINGGI

Jika anda menghidap sakit darah tinggi, ambillah daun kucai kira-kira seikat. Bersihkan dan tumbuk dengan sedikit garam. Perah dan ambil airnya, bubuh dalam mangkuk dan embunkan. Minumlah pagi-pagi sebelum makan apa-apa, In shaa Allah sembuh. Jika tidak sembuh, jangan berputus asa. Cuba dan cuba lagi. Selalunya penyakit tidak akan sembuh dengan sekali berubat. Kerana itu cubalah dan amalkan setiap hari petua melayu ini.

#10 KHASIAT DAUN JAMBU BATU

Jika mengalami sakit perut, buang-buang air, perut kembung, masuk angin dan cirit-birit, ambillah beberapa helai daun jambu batu yang masih muda (pucuknya). Mamah daun jambu batu itu dengan air garam lalu airnya ditelan atau daun jambu biasa yang masih muda dimamah halus dan ditelan. In syaa Allah mujarab dan sakit perut akan hilang dengan sendirinya.

Jadi, dah tahukan 10 PETUA MELAYU UNTUK DIAMALKAN SETIAP HARI? Cuba amalkan dan bertawakallah kepada Allah agar dipersembuhkan apa jua penyakit. Belum cuba, belum tahu. Tiada orang lama, tiadalah orang moden seperti kita. 

4 Ulasan

  1. banyak petua orang dedulu kan sampai kat generasi moden semua di olah semula. tapi masih dijadikan panduan cuma kita upgrade hehe..

    BalasPadam
  2. dulu pucuk jambu batu mamy ku jadikan sebagai bedak sejuk...

    BalasPadam
  3. good information boleh start try from today

    BalasPadam

Sila tinggalkan comment korang disini!