5 Tanda Kencing Manis Peringkat Awal, Cegah Sebelum Terlambat

Bismillah.
Assalammualaikum.

5 Tanda Kencing Manis Peringkat Awal, Cegah Sebelum Terlambat | Hari ni aku nak kongsikan tanda kencing manis walaupun aku tidak pernah mengalaminya semasa mengandung. Alhamdullilah, kedua ibu bapa aku pun tidak mempunyai sakit kencing manis. Jadi aku harap korang boleh habiskan bacaan entri ini ya.

Kencing manis merupakan antara penyakit pembunuh utama di Malaysia selain daripada kanser dan sakit jantung. Kencing manis juga atau lebih di kenali dalam istilah medik ialah diabetes mellitus merupakan satu penyakit dimana metaboliseme tubuh terganggu sehingga menyebabkan glukosa di dalam badan tidak dapat dimanfaatkan sebagai tenaga secara maksimum.

Baca ini juga : BERAPA JAM SEKALI KITA KENA BUANG AIR KECIL?

Sebab itu, orang yang ada kencing manis ni lebih 3x cepat penat berbanding orang normal. Lagi lagi bila yang jenis kulit mudah terluka, lama pulak tu nak sembuh. Ngeri tau tengok luka orang kencing manis ni. Korang nak tahu tak apa 5 tanda kencing manis? 

Mana tahu boleh cegah dari awal. Jom teruskan bacaan. 



5 tanda kencing manis peringkat awal




5 Tanda Kencing Manis Peringkat Awal , Ini Yang Perlu Anda Tahu


Tanda Kencing Manis


Berikut adalah 5 tanda kencing manis peringkat awal yang boleh korang perhatikan pada diri dan juga kepada ahli keluarga agar langkah awal dapat diambil samaada dengan mendapatkan nasihat doktor atau dengan mengawal pemakanan.

#1 Kerap membuang air kecil dan selalu dahaga

Bila kerap kencang berlaku ini kerana disebabkan oleh gula yang tinggi dalam darah. Air akan ditarik masuk ke dalam aliran darah dan kemudiannya akan disalurkan ke pundi kencing. 

Oleh kerana itulah, seseorang itu kerap buang air kecil daripada biasanya. Bila dah banyak air disalurkan menjadi air kencing, sebab itu akan membuatkan seseorang rasa sangat dahaga.


#2 Badan cepat letih dan kehilangan berat

Secara saintifiknya, insulin diperlukan untuk menukarkan gula dalam darah kepada tenaga. Tetapi, akibat kegagalan pankreas untuk menghasilkan insulin, gula tidak dapat ditukarkan kepada tenaga.

Ini menyebabkan badan lagi cepat terasa letih kerana kekurangan tenaga untuk menampung aktiviti seharian.

Selain itu, akibat gula tidak dapat menukarkan kepada tenaga juga menyebabkan ia mula memecahkan otot dan lemak kepada tenaga. 

Kesan daripada ini akan membuatkan seseorang itu akan kehilangan berat badan yang drastik walaupun dia mengambil makan seharian seperti biasa.


#3 Penglihatan mata semakin kabur

Kesan daripada paras gula yang tinggi dalam darah, ia boleh merosakkan saluran-saluran darah kecil yang menyebabkan kerosakan pada mata (akan menjadi semakin kabur), kerosakan pada buah pinggang dan juga pada saraf. 

Jika masalah ini dibiarkan begitu lama tanpa sebarang rawatan, berkemungkinan seseorang itu mungkin akan buta.


5 tanda kencing manis


#4 Sering kebas tangan dan kaki

Antara tanda kencing manis peringkat awal yang lain ialah, seseorang itu akan sering berasa kebas pada tangan dan kaki, kesemutan atau bengkak. 

Ini kerana sistem saraf atau pembuluh darah telah mengalami kerosakan dan menyebabkan darah tidak lagi sampai pada hujung saraf anggota badan.


#5 Luka lambat untuk sembuh

Paras gula yang tinggi dalam darah juga boleh menjejaskan keupayaan penyembuhan badan, sistem imun dan proses untuk membantu tubuh sembuh tidak dapat berfungsi dengan baik jika paras gula tinggi. 

Ini akan menyebabkan jika seseorang itu mengalami luka, proses untuk lika itu sembuh akan menjadi perlahan berbanding biasa. Jika dibiarkan oleh menyebabkan luka itu merebak lebih teruk dan membahayakan. 


Kesimpulan

Setiap orang perlulah perhatikan perubahan luar dari kebiasaannya pada tubuh badan korang. Jika korang dapati ada tanda kencing manis peringkat awal ini pada diri korang, segeralah dapatkan khidmat nasihat dengan doktor beserta rawatan supaya penyakit kencing manis ni dapat disembuhkan sebelum terlambat. 



6 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

  1. Tq for sharing. Diabetes memang penyakit merbahaya. Mencegah lebih baik dari mengubati.

    BalasPadam
    Balasan
    1. diabetes ni boleh rosakkan byk yg lain.
      buah pinggang, jantung, mata...
      bahaya!

      Padam
  2. semoga dilindungi dari penyakit yang merbahaya

    BalasPadam
  3. thanks for sharing. diabetis ni tak kenal saiz badan. orang kurus pun boleh kena

    BalasPadam
  4. benar tu. kita kena cakna dgn perubahan badan kita.
    kena jaga2 semua simptom yg dinyatakan tu.
    then gi buat medical check up.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama