#LekLuMcDBelanja: McDonald’s Malaysia Rai 65,000 Penghantar Makanan



Bismillah.
Assalammualaikum.

#LekLuMcDBelanja : McDonald’s Malaysia Rai 65,000 Penghantar Makanan | Sebenarnya, kalau aku diberhentikan dari kerja aku sekarang ni, aku sanggup bekerja sebagai penghantar makanan. Dari kerja ni, mungkin aku dapat merasai pengalaman yang tak mampu dibeli dengan wang ringgit. Seorang penghantar makanan sanggup berhujan bagi memenuhi nafsu makan seorang pelanggan. 





Orang kata, penghantar makanan adalah frontliner dalam memastikan orang ramai tidak kelaparan ketika musim pandemik. Selain peniaga, sudah tentu khidmat penghantar makanan ketika ini menjadi pilihan utama orang ramai untuk mendapatkan makanan tanpa perlu keluar rumah. Namun sedar atau tidak, penghantar makan juga turut berdepan situasi sama iaitu berisiko dijangkiti Covid-19?

Baru-baru ini apabila kerajaan mengumumkan operasi kedai makan yang dihadkan, pendapatan penghantar makanan juga akan terkesan. Waktu puncak bagi tempahan penghantaran biasanya dibuat oleh pelanggan pada waktu tengahari dan malam.
Tambahan pula, kini lebih ramai kakitangan awam dan swasta akan bekerja dari rumah, sudah tnetu mereka memilih memasak sendiri daripada membuat tempahan. 



Sedikit sebanyak ini sangat terkesan kepada pendapatan mereka. Korang duduk kat rumah tu tahu tak? Meh aku nak cerita sedikit, sebenarnya penghantar makanan di seluruh negara tebus set hidangan Quarter Pounder dengan Keju McDonald’s. Fuh lega hati bila McDonald's Malaysia membelanja 65,000 penghantar makanan di seluruh negara dengan set hidangan Quarter Pounder dengan Keju  sebagai tanda penghargaan atas penat lelah mereka bekerja sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini.

McDonald's Malaysia Belanja Penghantar Makanan


Usaha yang dilakukan adalah sebahagian daripada kempen #LekLuMcDBelanja #RiderKu yang dilaksanakan oleh restoran khidmat segera tersebut untuk mengajak rakyat Malaysia turut serta menzahirkan perhargaan kepada semuan penghantar makanan yang bertungkus lumus memastikan rakyat Malaysia dapat menikmati hidangan dengan selamat dan sampai tepat pada masanya. 

Bersempena dengan inisiatif #LekLuMcDBelanja ini, penghantar makanan daripada FoodPanda, GrabFood, DeliverEar dan perkhidmatan McDelivery (MDS) layak mendapatkan set hidangan percuma Quarter Pounder dengan Keju pada 12 Julai yang lepas, di restoran McDonald's seluruh negara.


"Penghantar makanan seringkali menjadi orang terakhir untuk makan, lebih-lebih lagi ketika sibuk memenuhi permintaan penghantaran pada waktu makan dan waktu puncak. Mereka terpaksa melepaskan watu makan dan hanya makan selepas semua pesanan telah dihantar.

Sesungguhnya, penghantar makanan memainkan peranan penting dalam menghubungkan kedai makanan dan minuman dengan orang ramai bagi memastkan perniagaan mereka terus berjalan lancar. Terima kasih kepada mereka, rakyat Malaysia dapat menikmati hidangan kegemaran mereka di rumah masing-masing dalam keadaan selesa dan selamat."



"Kami memahami sikap prihatin mereka, sehingga kadang kala terlupa untuk memberi perhatian kepada diri mereka sendiri. McDonald's ingin mengingatkan semua penghantar makanan bahawa kami menghargai mereka, dan jangan lupa berehat untuk makan." kata Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan, McDonald's Malaysia.

McD Belanja Penghantar Makanan


Korang sebagai pelanggan pernah terfikir tak? Apa agaknya luahan hati penghantar makan ni apabila dihargai oleh pelanggan? Meh tengok respon-respon mereka ini. Memang menyayat hati.



"Pelanggan selalunya terkejut melihat penghantar makanan wanita. Saya bertuah kerana pelanggan saya kebanyakannya sangat bertimbang rasa dan baik hati dengan memberikan tip kedapa saya. Selalunya, sebelum saya pergi, mereka akan memberi kata-kata sokongan dan berpesan agar saya sentiasa menjaga diri." kata ibu kepada lima anak, Roslina Talhad perlu bekerja untuk meningkatakn pendapatan keluarga memandangkan suaminya tidak lagi dapat bekerja sepenuh masa disebabkan pandemik.




"Menjadi seorang penghantar makanan sangat mencabar kerana permintaan untuk penghantaran makanan kini semakin meningakat. Dengan adanya Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), masa untuk menghantar makan menjadi lebih singkat. Tetapi, saya tetap berpuas hati dapat menggembirakan pelanggan setiap kali menghantar makanan kepada mereka."

"Pernah sekali, ada keluarga yang membuat pesanan yang banyak semasa bulan Ramadan, dan mereka memberi satu set burger mereka kepada saya. Apabila ada yang menghargai penghantar makanan seperti saya, ia membuatkan saya bersemangat untuk terus bekerja." kata penghantar makanan McDelivery William Quah.



"Saya gembira dan berterima kasih kepada McDonald's kerana menghargai kami, lebih-lebih lagi saya juga seorang pelajar separuh masa, Kadangkala semasa bekerja, kami terlupa untuk makan atau terpaksa tahan makan semata-mata untuk memenuhi pesanan pelanggan. Dengan inisiatif ini, saya teruja untuk mendapatkan hidangan yang diberikan kepada kami." kata Mohamad Azyhan Musa, seorang pelajar jurusan kejuruteraan di sebuah universiti swasta yang menggunakan pendapatannya sebagai penghantar makanan untuk membiayai pengajian.

Nampak? Betapa gembiranya mereka kalau harigai mereka tau. Sebagai tanda terima kasih kepada semua rider, korang boleh kongsikan gambar atau video korang bersama #RiderKu di media sosial korang dan hashtag #LekLuMcDBelanja #TerimaKasihRider #MekdiBelanjaRider Kalau korang hargai mereka, aku yakin semua rider akan gembira gila ka. Tak gitu?

Oleh kerana itu, kita perlu hargai dan tunjukkan sokongan kepada penghantar makanan kerana mereka juga barisan hadapan yang tidak mengenal erti penat lelah. Terus amalkan kawalan kendiri. Terus kekal di rumah. Keluar hanya bila perlu, dan juga terus amalkan penjarakkan fizikal, pakai pelitup muka apabila berada di luar dan elakkan 3S (tempat sesak, tempat sempit dan sembang dekat). Hanya kita yang mampu mengawalnya, kerana hanya #KitaJagaKita dan #KitaMasihBelumMenang.

Untuk maklumat terkini mengenai McDonald's Malaysia, sila lawati www.facebook.com/My.McDonalds/






Catat Ulasan

2 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!