Ini Sebenarnya Cara Untuk Cek Tarikh Luput Kosmetik, No 3 Tu Tak Sangka!

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Ini Sebenarnya Cara Untuk Cek Tarikh Luput Kosmetik, No 3 Tu Tak Sangka! | Hampir setiap wanita tak kira tua atau muda, mesti tahu tentang selok belok kosmetik a.k.a makeup. Kadang  tu penuh satu beg dengan barang kosmetik je. Bila tanya ini apa itu apa, macam makeup mua yang professional. Lagi best, setiap item pasti dia tahu jenis-jenis contohnya macam lipstick, yang ini jenis matte, yg ini jenis berkilat. Tepuk dahi daku bila dengar penjelasan diorang.




Kadang-kadang daku terfikir juga, nak buang semua barang kosmetik sayang. Simpan bukan guna pun tapi masih nak juga simpan. Hahahaha. Daku sekarang ni buang je mana yang dah lama, nak simpan bukannya boleh guna. Dulu ingatkan produk macam tu tak ada expired date, eh rupanya ada baru daku tahu. Semua barang makeup ada expired date termasuklah foundation, bedak compact, eyeshadow, cream blush, even mascara pun sama.

Tetapi, bila dah tahu semua barang makeup, jangan pula bila kita tanya tentang tarikh lupa, terkedu seribu bahasa. Nak pakai sesuatu barang, kita kena tahu tarikh luputnya. Sama macam makanan, ada ke makanan yang tak luput sampai bila-bila? Begitu juga kosmetik, kita wajib tahu cara untuk cek tarikh lupuk kosmetik. Biarlah nampak yang jenis berilmu dan professional. Tak gitu? Jadi, korang tahu tak, cara untuk cek tarikh luput kosmetik? Jom check di bawah ni :

Eh! Perlu Ke Cek Tarikh Luput Kosmetik?


#1 Bedak asas jenis cecair.


Bedak asas jenis cecair mesti dijaga dengan rapi agar tidak masuk angin. Jika dijaga dengan elok, jangka hayatnya boleh bertahan hingga satu tahun. Namun, jika korang lihat bedak asas bertukar warna ataupun berbau, elakkan daripada menggunakannya. Ia boleh menyebabkan alahan kulit kerana bedak tersebut telah dijangkiti bakteria. Jangan nanti jerawat tumbuh dah jasi satu masalah yang lain. Betul, beauty is pain tapi kena bijak jugak tau.

#2 Eyeliner (Penggaris Mata)


Penggaris mata juga tidak dapat bertahan lama. Untuk jenis cecair, tarikh luput sekitar 3 hingga 4 bulan sahaja. Bagi penggaris mata jenis batang, ia mampu bertahan hingga 6 bulan. Ingat tau. Jangan hentam keromo je bila pakai, janji lawa. Tak boleh macam tu tau. Tak perlu jadi seorang yang cantik jika tak tahu tentang kebersihan. Cek tarikh luput kosmetik, jangan buat-buat lupa. Bahaya.


#3 Maskara


Tarikh luput kosmetik maskara sekitar 3 hingga 6 bulan sahaja. Jangan menggunakan produk ini selepas tempoh tersebut. Korang boleh ketahui ia tamat tempoh apabila maskara mula mengering dan keras apabila diaplikasikan pada mata. Jika masih menggunakannya, mata korang boleh dijangkiti kuman dan gatal. Part ni agak bahaya bila hentam macam tu ja, bila sembahyang boleh jadi tak sah tau sebab tak bersihkan mata dengan baik. Maskara ni kosmetik yang susah nak tanggalkan. Ingat tu.


Tarikh Luput Kosmetik, Wajib Tahu.



#4 Pembayang mata dan pemerah pipi
Untuk cek tarikh lupuk kosmetik pembayang mata dan pemerah pipi, korang kena pastikan produk ini sentiasa bertutup dan kering. Produk- produk solekan jenis serbuk ni juga boleh bertahan 2 hingga 3 tahun. Jangan sesekali dedahkan produk di tempat yang panas, ia menyebabkan produk mudah rosak. Bila dah rosak, tak pasal kena beli yang baru.


#5 Gincu bibir (Lipstick)


Jangan sesekali meninggalkan gincu korang di tempat yang panas seperti di dalam kereta. Ia membuatkan gincu korang menjadi berminyak, cair dan bertukar warna. Korang kena pastikan juga gincu sentiasa ditutup dan diletakkan di tempat yang mempunyai suhu bilik. Jika dijaga dengan rapi, gincu mampu bertahan sehingga dua tahun. Daku pernah letak di tempat panas, bila pakai terus berminyak, apa lagi terus buang ke tong sampahlah. Tutup cerita.

#6 Berus solekan


Ramai juga yang kurang peka mengenai penjagaan berus solekan. Berus yang tidak bersih boleh menjadi ejen utama penyebaran bakteria pada kulit, sebab tu mudah tumbuh jerawat. Lepas cuci makeup, confirm esok paginya akan timbul jerawat.  Jika korang menggunakan berus setiap hari, bersihkannya setiap minggu, hari-hari pun bagus cuci nampaklah jaga kebersihan muka tu.  Berus yang dijaga rapi boleh bertahan sehingga 2 tahun.

Penting untuk korang ketahui tarikh luput kosmetik kerana jika tidak dijaga dengan baik, ia merupakan salah satu faktor kulit korang rosak. Makeup lawa tapi berjerawat, nak ke? Nanti orang geli nak makeupkan kalau muka tak bersih. Semoga maklumat ni membantu korang cek tarikh luput kosmetik yang korang gunakan untuk mengelakkan korang menggunakan produk kecantikan yang sudah rosak.



Kredit : Majalah Tribune : Makeup All U Need


2 Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

  1. Sekarang dok guna bedak dengan lipstick ja 😁

    BalasPadam
  2. penting ni.
    aida ada 2 - powder & lipstik.
    ok la tu. biasanya takkan lebih tempoh tu.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Sila tinggalkan comment korang disini!

Post a Comment

Terbaru Lebih lama