Assalammualaikum. 

" I know him from standard 4. I started to have feeling for him... But he already loves someone. He and I are best friends for many years. I know even though if I express my feelings he's not going to say yes, my heart doesn't accept that rejection. What should I do now? My brain tell me to leave him and don't have any feelings anymore. It's going to hurt you if you talk. My heart tell me you can't leave your best friend when he needs you as a friend. What should I do?"

Apa yang perlu korang lakukan jika berada di situasi diatas? Korang dengar kata hati atau otak? Mana satu yang perlu korang dengar. Hati atau otak? Hati atau otak? Otak atau hati? 


Mana yang lebih baik kata hati atau logik akal (otak) ? Om pernah terbaca daripada satu artikel, kat artikel tu menerangkan, hati itu letaknya didada sedangkan otak dikepala. Otak letaknya di atas dada. Tapi manakala kita melakukan rukuk dan sujud maka kepala kita lebih rendah dari dada kita. Hihihihi mesti korang tak faham kan? Om jelaskan satu persatu okay.

Aku, kau, mereka dan dia adalah makhluk Allah. Kita diciptakan Allah untuk menjadi khalifah di buminya. Kita adalah makhluk Allah yang paling lemah. Terlahir tanpa daya dan kita wajib untuk beribadah kepadanya. Sujud adalah jarak yang paling dekat dengan Allaah. dalam sujud otak (akal) berada di bawah kesucian hati. Dalam sujud hilang kesombongan kita di hadapan Allah. Tapi dalam sujud yang tuma'ninah melahirkan ketenangan hati.

Masih tak faham?

Fikir itu menggunakan akal dan rasa itu melalui hati.

Ya kadang kita tahu sesuatu yang baik tapi hakikatnya hati kita gagal untuk merasa. Dan disebabkan itulah, kita ni selalu ke arah yang salah. Sebab apa? Sebab hati kita mudah terpedaya untuk merasa nikmat yang kita sudah yang akhirnya membawa kepada kelalaian.

Hati itu pengawal keseluruhannya kerada ada istilah mengatakn jika baik haati seseorang itu, in shaa Allah baiklah keseluruhnya. Jika hati kita bersih in shaa Allah dengan sendirinya rasa keimanan itu akan datang dan hadir dengan sendirinya ke hati kita.

Maka perbanyakkanlah bersujud kepadaNYA.